Case: Lær av andre
Amicoat sikrer inntektene gjennom patentering
Amicoat er et bioteknologiselskap som leverer innovative løsninger til sine partnere. Inntektene kommer i form av milepælsbetalinger og lisensinntekter fra produsentene. Med denne forretningsmodellen er det avgjørende at de beskytter teknologien gjennom patenter og varemerker.
BABLISS - babyvugge med alle rettigheter
Deres suksessfulle babyvugge er er beskyttet med patent, varemerke- og designregistrering for å sikre varige konkurransefortrinn og gi tyngde i markedet.
Grasp øker verdien av oppfinnelsen gjennom rettigheter
Grasp er et nytt produkt som skal gjøre det enklere å behandle pasienter med fysiske eller psykiske utfordringer. I tillegg til produktutvikling og nødvendig medisinsk godkjenning, er bedriften opptatt av å sikre produktet med patent, varemerke- og designregistrering.
Think Outside beskytter innovasjonen for å sikre en god posisjon i markedet
Think Outside utvikler nye løsninger for analyser av snø og vann. Gjennom å beskytte innovasjonen kan de posisjonere seg i markedet på en bedre måte.
Airthings beskytter navn og teknologi for å kunne konkurrere internasjonalt
Airthings har flere ganger opplevd at noen har kopiert deres produkter. De mener det er vesentlig å ha en IPR-strategi for å kunne drive langsiktig og i et globalt marked.
Heymat: nordnorsk teppesuksess vinner markedet med beskyttet design
Bedriften er svært opptatt av design og ønsker at produktene skal ha et skandinavisk uttrykk. Design er imidlertid lett å kopiere. Hvis de ikke beskytter det, vil andre kunne lage tilnærmet like produkter.
U-GO: verdens første ledsagerbøyle er sikret med designregistrering
Marianne Hebnes ble inspirert av en realityserie med Lars Monsen, og utviklet verdens første ledsagerbøyle som skal hjelpe blinde og funksjonsnedsatte på tur. IPR er viktig for å sikre verdiene i selskapet.
TXGuardian: rettigheter gir godt grunnlag for lisensavtaler
«TXGuardian har internasjonale ambisjoner, og da er det en fordel å ha rettigheter som grunnlag for lisensavtaler med internasjonale samarbeidspartnere og forhandlere.»
Ocean Sun: patentrettigheter er viktige for å inngå lisensavtaler
Ocean Sun utvikler løsninger for flytende solenergi. Ved hjelp av patentrettigheter kan de inngå lisensavtaler med samarbeidspartnere som produserer produktene og sørger for å få dem ut i de store markedene.
Compax satser internasjonalt og har et bevisst forhold til hva de vil beskytte
«If there’s a toilet, there’s a market.» Compax har utviklet en avfallskomprimator til toalettrom, og ser salgspotensial langt utenfor Norges grenser. Da er det smart å ha et bevisst forhold til hva de deler av informasjon, og hva de vil beskytte med patenter, varemerke- og designregistrering.
No Isolation tar godt vare på varemerket sitt
«Enn så lenge har ikke No Isolation opplevd kopiering av produktene eller misbruk av varemerkene våre. Samtidig er dette en kontinuerlig trussel vi tar på det største alvor.»
Bag'in: viktig å ha et varemerke folk husker
«Du kommer aldri til å lykkes hvis du ikke tør å få hjelp av andre til å utvikle ideen din.» Gründer Kåre Normann Sekkesæters beste tips er å tørre å snakke om ideen med andre. Han har blant annet fått gode råd fra Patentstyret om hvordan han best kan beskytte produktene sine.
Stingray tar viktige grep for å hindre at noen røper eller stjeler ideene deres
Det enkleste er som oftest det vakreste og mest effektive. Gründerne bak Stingray har allerede skapt havbruksteknologi i verdensklasse med et enkelt og bredspektret patent.
Jesperpus tar vare på verdiene
Det er ikke bare pelsen som skal stelles og reviret som skal passes på. Når du heter Jesperpus og har eget firma, må du også beskytte rettighetene dine. Ikke bare mot nabokattene, men mot langt større trusler langt utenfor pus sine territorier.
Technium: patent gir større sikkerhet for produkter som kan være enkle å kopiere
«Patentbeskyttelsen gir større sikkerhet og forutsigbarhet knyttet til produkter som kan være enkle å kopiere, og redusert risiko i tilknytning til skalering av selskapet og investeringer i produksjonskapasitet.»
wheel.me: en IP-strategi er viktig for å få investorer
wheel.me beskytter produktene og løsningene med både varemerker, designregistrering og patenter. De vurderer hvilke markeder de vil gå inn i, og sørger for best mulig beskyttelse der.
Podbike vurderer hele tiden hva de bør patentere når de utvikler produkter
«Vi vurderer hele tiden patenterbarhet av våre ulike løsninger samt gjør søk på gjeldende patenter. Heldigvis opererer vi i et fagfelt med få aktører og hvor vi er blant de fremste på teknologiutviklingen.»
Komprimo har tatt patent for å gjøre kopiering vanskeligere
«Produktet er enkelt bygd opp, så vi ønsker å beskytte oss og dermed gjøre kopieringsprosessen vanskeligere.»
Lubesnake: en genial og enkel idé må beskyttes med varemerke og patent
Ideen bak LUBESNAKE® er genial, men likevel så enkel at gründer Tore Jenssen tidlig innså at han var helt avhengig av å beskytte idé og produkt med både patent og varemerkeregistrering.
iDROP etablerte tidlig en strategi for å beskytte navn, design og teknologi
«Nest etter menneskelig kapital er beskyttelse av immaterielle rettigheter noe av det viktigste vi har og skal videreutvikle. Vi tenker langsiktig og internasjonalt, og etablerte tidlig en IPR-strategi som omfatter både navn, design, separate patenter og patentfamilier».
Zaptec har flere patenter som beskytter kjernen i deres løsninger
ZAPTEC Charger AS har med unike ladesystemer for elbiler klart å bli markedsleder i borettslag, boligsameier og bedrifter. Laderen er patentbeskyttet, i likhet med de fleste av ZAPTECs produkter.
Attensi satser globalt og har derfor beskyttet varemerket internasjonalt
«Vi vil bli en global aktør innenfor simuleringsbasert opplæring, og velger derfor å beskytte varemerket internasjonalt.»
Granberg møter konkurransen med varemerker og designbeskyttelse
Granberg AS har med innovative løsninger innenfor håndbeskyttelse klart å bli en av de ledende hanskeprodusentene i verden. For å holde konkurrentene på avstand blir produktene designbeskyttet og varemerkeregistrert.
For Seram Coatings er patent kritisk for å stå sterkere ved en eventuell kopiering
«For oss er det kritisk å ha spesielt patentbeskyttelse for å stå sterkere dersom noen skulle klare å kopiere produktet vårt».
Smartfish får større forhandlingsstyrke ved å patentere teknologien
«Vi opplever som et lite selskap å ha en langt større forhandlingsstyrke gjennom en patentert teknologi. Dette gir et langt sikrere grunnlag for å kunne satse på våre produkter og dermed også utvikle virksomheten videre.»
Rom & Tonik registrerte design og varemerke før de satset internasjonalt
Grov ull, fin design: De satset på registrering av design og varemerke fremfor patent. Det gjør Rom & Tonik® godt rustet når de nå skal erobre verdensmarkedet med akustikkplater basert på grov ull.
Fimbulvetr sikrer rettighetene for å beskytte innovasjonen
«Sikring av rettigheter er et nødvendig verktøy for å beskytte innovasjonen og fortelle verden at dette er en helt ny måte å produsere truger på.»
The Thief: lurt å bruke juridiske rådgivere tidlig i innovasjonsprosessen
Bedrifter og produktutviklere involverer ofte kundene når de utvikler nye og eksisterende produkter og tjenester. Det setter nye krav til hvordan de beskytter sine merkevarer. Det fikk Choice Hotels erfare med navnevalget av The Thief.
Gründeren bak Dustbox har sikret det som er mulig å sikre
Gründeren Tom Rune Stepien i Kongsberg har på ett år fått patent, registrert varemerke og design og satt oppfinnelsen i produksjon. På veien har det vært mye grubling om natta og ballkasting med gode rådgivere om dagen.
Gründerne bak GasSecure sier at patent har vært avgjørende for suksess
Et smart patentløp gjennom 12 år la grunnlaget for at gründerne av den vesle teknologibedriften GasSecure til slutt kunne innkassere en halv milliard kroner.
Robot Drilling Systems: patent er viktig for samarbeidspartnere og finansiering
«Uten noen form for juridisk beskyttelse stiller en opphavsmann eller oppfinner svakt når det gjelder verdien på oppfinnelsen.»
En sterk IPR-portefølje avgjørende for at Prox Dynamics fikk internasjonal eiere
Teknologifirmaet Prox Dynamics utviklet verdens minste drone – et superavansert spion-helikopter på 18 gram. For å holde konkurrentene på avstand ble dronen beskyttet med mer enn 15 patenter, flere varemerker og en designregistrering. Den sterke IPR-porteføljen var viktig da selskapet ble kjøpt opp av FLIR Systems AS i 2016.
Vestre designbeskytter alle nye produkter for å sikre dem mot etterligninger
Vestre er en innovativ møbelprodusent med stor respekt for rettighetene til sine designere. Ingen skal få lov til å snylte på andres arbeid. For å hindre ulovlige etterlikninger, blir alle nye produkter designbeskyttet.
Dynatec har patentert både nasjonalt og internasjonalt
«Å søke patent på norsk gjør oss mindre tilgjengelige for internasjonale konkurrenter i en tidlig fase.»
Kongsberg Seatex tok i bruk nyhetsundersøkelse i en tidlig fase
«Nyhetsundersøkelse fra Patentstyret er en rask og effektiv måte for å få vurdert egne ideer opp mot eksisterende teknologi i en tidlig fase av et innovasjonsløp.»
Ægir Bryggeri verner namn og design for å hindre konfliktar
Ægir Bryggeri blei starta i 2007 og er i dag eit av Noregs fremste handverksbryggeri. Eigarane har valt å beskytte navn og design på produkta for å hindre tidkrevjande konflikter, slik at dei kan fokusere på ølbrygging i staden